Social Media Consultants & Strategies Specialists

Saps comportar-te correctament a les xarxes?

Com a la vida real, hi ha normes de comportament dins les xarxes socials que s’han de respectar per tal de mantenir relacions harmonioses amb els altres membres de la comunitat.

netiquetteEls primer usuaris d’Internet van crear el concepte de “netiquette”, paraula derivada del francès “étiquette” (bona educació) i de l’anglès “net” (xarxa), que volia agrupar un conjunt de normes bàsiques de comportament a la xarxa, les quals es poden aplicar a qualsevol sistema de comunicació online, ja sigui missatgeria instantània, fòrums, blocs, correu electrònic i com no, les xarxes socials. Tot i això, cadascuna de les xarxes socials, té les seves pròpies normes de comportament, acceptades tàcitament per la comunitat d’usuaris i permeses per l’empresa responsable de la xarxa social.

Val a dir que el creixement exponencial d’usuaris de les xarxes en els últims mesos, en la majoria de casos sense cap mena d’informació ni formació sobre el seu ús fa que no es tinguin en compte aquestes “normes”, o moltes vegades es donen per sobreenteses pels usuaris més avançats.

A les xarxes socials cal mostrar ser igual d’educat com fora d’elles. Per tant, cal respectar l’opinió dels altres i no desacreditar a algú només perquè sostingui punts de vista diferents dels nostres.  De fet, les últimes setmanes han sortit notícies sobre pàgines de Facebook i aplicacions que s’escuden en l’anonimat per difamar (“mòbbing o bullying digital”). Potser cal per part dels usuaris amb més experiència, dels pares i familiars, dels educadors i la societat en general, fer una mica de pedagogia del bon ús de les xarxes per a que aquestes situacions no es donin amb tanta freqüència sobretot en els més joves, i cada cop a edats més tendres.

En el món d’internet, l’anonimat no és mai total. Sempre deixem rastre: sigui a través de l’IIP que utilitzeu, del proveïdor de connexió, del proveïdor d’anonimitzacó, o del proveïdor de l’aplicació online que feu servir (facebook, google, twitter,…). Aquesta adreça combinada amb la data i hora permet retrobar l’ordinador que va ser utilitzat, el lloc i segurament l’usuari que l’ha fet servir. Encara que a la pantalla no surti res, en el missatge viatgen dades que us identifiquen. I la justícia pot actuar com per exemple a França que la justicia ha obligat a Twitter a donar els noms dels autors de missatges anti-semites.

Una norma bàsica a qualsevol mitjà escrit, i com no a les xarxes, és tenir cura de l’ortografia. Avui en dia la majoria de dispositius i aplicacions porten integrats diccionaris en diferents idiomes que ens suggereixen i revisen el text a publicar, que si està ple de faltes ortogràfiques dóna una pobre imatge de qui l’escriu.

No abusar de acrònims, símbols i abreviatures per ajudar a la comprensió a la resta d’usuaris del missatge. Tampoc facis servir les majúscules, ja que a internet es tradueixen per crits.

Com a regla general, s’ha de demanar permís abans d’etiquetar ningú en una fotografía o vídeo que es publiqui en una xarxa social, en activitats o situacions que exigeixin compromís personal amb idees, grups, partits polítics, etc. Si les imatges són compromeses, potser val la pena abstenir-nos de fer-les públiques -avui encara és molt difícil esborrar res en el món digital-, i evidentment s’ha de sol·licitar permís a les persones que apareguin, per si volen que la imatge es publiqui o  per si volen – o no- ser etiquetades.

Abans de compartir informació que t’han facilitat de manera privada, demana sempre permís al remitent. Vigileu en no difondre informació confidencial de la vostra empresa, de la mateixa manera que quan agafem material d’altres persones o institucions s’han de citar sempre les autories i les fonts.

Habitualment compartim molts links, la majoria de vegades descoberts gràcies a un altre usuari de la xarxa. Sigues generòs i cita sempre la procedència del que has trobat a la xarxa.

Ignorar sol.licituds d’amistat, d’esdeveniments, grups, etc. a les xarxes socials és una pràctica acceptada.

No facis SPAM. Aquests són els missatges enviats de forma massiva i continuada a altres usuaris dins d’una xarxa social. Porten continguts mancats d’interès per al destinatari, així com invitacions per fer servir qualsevol tipus d’aplicació o per assistir a un esdeveniment que no s’ajusta amb el perfil de l’usuari que ho rep, i a qui, per tant,no li interessen per a res. Es pot reportar o denunciar Spam quan estigui justificat.

Poseu-vos en el lloc dels altres. Les xarxes són un canal de comunicació bidireccional: si vols parlar, que t’escoltin i que et tractin amb respecte, hauries de fer el mateix amb els altres. Precisament la gràcia de les xarxes és promoure la conversa i l’intercanvi d’idees,  en definitiva, la interacció.

Si et trobes en la situació d’haver de posar fi a una “amistat” en les xarxes socials, la “separació” s’hauria de fer amb discreció i sentit comú.

Estar a la xarxa no equival a estar fora de la llei. Totes les nostres accions a la xarxa poden ser sancionades per via judicial si no s’ajusten a la normativa vigent, no ho hem d’oblidar mai. Les regles de bona convivència a la xarxa o “netiquette” ens ajuden a mantenir una bona relació entre els membres d’una comunitat virtual amb qui ens relacionem a través de les diferents xarxes socials i dels nostres cercles. Prova de no comportar-te de manera conflictiva o agressiva quan alguna cosa et molesta. Evidentment tampoc s’ha de provar de fer mal de manera deliberada a ningú amb difamacions. De fet, algunes comunitats online castiguen aquests tipus de comportament amb l’expulsió.

Ja ho veieu, de normes de “netiquette” n’hi ha per a omplir un cabàs, però…

I tu? Saps comportar-te correctament a les xarxes?

5 thoughts on “Saps comportar-te correctament a les xarxes?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *